Основни точки в психичното развитие на детето 0-3 г

Всички родители, независимо от възрастта на детето, се вълнуват от въпроса: правилно ли се ръзвива, съответстват ли неговите способности на възрастовите норми. Затова ще се опитаме да изясним какви действия и навици трябва да владее то през различните периоди след раждането си. Имайте предвид, че този списък от една страна съвсем не е пълен и изчерпателен, и от друга е съвсем условен. Все пак нормата е примерна, средностатистическа, а всяко дете е уникално, индивидуално и неповторимо.

 Детето трябва да може:

1 месец

  • да лежи по корем на плоска повърхност и за кратко време  да  повдига глава
  • вглежда се в човек надвесен над него;
  • да реагира на общуване с него – да спира да плаче и да  
    концентрира вниманието си във възрастния
  • издава неопределени викове и звуци
  • трепва и се вслушва в силен звук
  • издава неопределени викове и звуци

2 месец

  • усмихва се в отговор на вашата усмивка
  • да издава други звуци освен плач (тихи гласни и гърлени звуци)
  • лежи по корем и повдига глава и даже гърдите на 45 градуса
  • задържа главата си взето на ръце
  • посяга към предмети
  • смее се на глас 
  • пищи от възторг

3 месец

  • лежи по корем, повдига глава на 45 градуса
  • оживява се при общуване с възрастни
  •  гука често и продължително
  • държи глава на едно ниво с тялото, когато се опитат да го повдигнат
  • реагира на говор, особено на гласа на майката

4 месец

  • лежи по корем, повдига глава на 90 градуса
  • смее се силно
  • проследява с поглед предмет, движещ се по дъга пред неговото лице на разстояние 15-20 см в диапазон 180 °(от едната страна на другата)
  • пренася част от тежестта на краката в вертикално положение
  • протестира ако се опитате да му отнемете играчка 
  • посяга и хваща висящи играчки

5 месец

  • твърдо държи глава във изправено положение
  • преобръща се на една страна (от гръб по корем)
  • обръща внимание на много малък предмет
  • произнася разнообразни звуци, сменя интонацията
  • опитва се да достигне играчка, която е обсега му
  • прехвърля предмет от едната ръка в другата
  • хваща подадена играчка и я задържа
  • различава познати и непознати

6 месец

  • произнася гласни и съгласни и техните звукосъчетания
  • стои седнал без опора
  • вглежда се в образа си в огледало
  • само взема играчки и се заиграва
  • опитва се да пълзи

7 месец

  • опитва се да сяда самостоятелно
  • стои, държейки се за някой
  • играе във коритото (пляска във водата), маха със ръка за довиждане
  • играе на „криеница”, „ку-ку” и пр.
  • произнася „мама” или „тати”
  • радва се на приятен човек
  • заиграва се продължително с играчка

 8 месец

  • иска паднал предмет
  • изправя се хванато за опора
  • разбира думичката „не” (но не винаги се подчинява)
  • търси с поглед предмет при запитване
  • настойчиво се добира до играчка

9 месец

  • прави довиждане с ръка
  • чука две кубчета едно в друго
  • пристъпва в страни
  • играе на топка, когато му я търкаляте към него
  • произнася мама или тати

10 месец

  • изпълнява поръчки по словесни указания
  • радва се при похвала „браво”
  • различно играе с различните играчки
  • ходи, водено за ръце

11 месец

  • произнася звукоподражания
  • радва се при име на приятен човек
  •  поставя кубче (торка в кутия)
  • ходи след подвижна опора

12 месец

  • ходи, държейки се за мебели
  • реагира с неудоволствие на забрана
  • пие от чашка
  • застоява се без опора
  • знае как се казва и реагира на името си

15 месец

  • служи си с десет и повече думи
  • изпълнява две поръчки
  • Държи молив и оставя следи
  • държи лъжичка при хранене
  • поставя пет кубчета едно над друго
  • ходи само, но често пада

18 месец

  • опитва се да свързва две думи в изречение
  •  иска всичко да върши само
  • драска спонтанно и с усърдие
  • опитва се да се храни самостоятелно
  • изобразява наблюдавани действия с играчки
  • ходи стабилно – рядко пада

21 месец

  • назовава пет изображения на картина
  • търси помощ от възрастен
  • драска в границите на листа
  • храни се самостоятелно
  • хвърля топка в кутия
  • опитва се да тича

24 месец

  • задава първи въпроси
  •  влиза във взаимодействие с деца
  • чертае вертикални и хоризонтални линии
  • регулира физиологичните си нужди
  • прегъва лист хартия
  • качва се и слиза по стълба с опора

30 месец

  • задава разнообразни въпроси
  • може да се убеди с думи
  • чертае крива затворена линия
  • съобщава редовно за физиологична нужда
  • откопчава три копчета
  • тича значително добре

36 месец

  • може да разказва свързано
  • в игрите се вживява в роля
  • рисува балон, ябълка и др.
  • само се съблича и събува
  • вгнездява 5 кубчета
  • качва се и слиза по стълба без опора

Един коментар

  1. считам че е необходимо майките да сравняват възможностите на своите деца с тези описани тук

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: